måndag 14 februari 2011

Pelargonerna börjar vädra vår...

Minns ni mina två favoriter bland alla pelargoner? Min äldsta pelargon är enkel och vit. Min andra favorit är egensådda Appleblossom Orbit som nu verkar klara sin andra vinter. Blommade väldigt fint i somras:

I höstas fanns det inte riktigt tid att hinna med en regelrätt behandling av pelargonerna med nedklippning och sval förvaring. De kastades in på en pall i sovrummet framför altandörren precis innan första fostnatten och har sedan fått stå kvar. Under vintern har jag nypt ner dem lite när jag tycker att de har behövts. De står under en friskluftsventil och vi har sovrumsdörren stängd under dagarna vilket gör rummet lite svalare- det verkar vara tillräckligt för att de ska må exemplariskt:


Och ja, jag vet! Jag vet att jag borde klippa av den lilla söta knoppen. Men det var ju så längesedan och en liten blomma kan väl inte ta så mycket krafter?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar