söndag 6 februari 2011

En solig och överraskande dag!

Dagen har varit så pass fin att vi för första gången sedan vinterns första snö kom har vågat oss ut i trädgården. Under vår runda med fokus på "damage control" såg vi inte bara istyngda buskar och brutna grenar. I rabatterna som nu börjar komma fram efter sista tidens töväder gjorde vi en glad och överraskande upptäckt: våren är på väg!

På vår södersida tittar knopparna upp bland fjolårets vissna blad och vintergröna växter. Vilken känsla av lycka som infann sig när vi insåg att det faktiskt kommer en vår efter denna eländiga vintern också.

När jag köpte mina taklökar blev jag instruerad att de skulle planteras på ett skyddat läge för att inte bli fula under vintern. Motvalls som jag är har jag min taklöksrabatt mitt i trädgården. Snön verkar ha skyddat dem väl, för så här fina är de idag!

Hittade även en snopen viol som liksom oss verkar ha överrumplats av snöovädret i november. Varmt och skönt verkar den ha haft det under snötäcket. Något naggad i kanterna, men vid liv. Vi går mot vårtider!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar